ЗАМОВИТИ ПОСЛУГУ
  • Головний офіс (Київ): вул.Велика Васильківська, 77

Останні новини:

22 Грудня 2017

Законодавчі ризики для рітейлу



Законодавчі ризики для рітейлу

Згідно з нинішнім законодавством РРО з електронною контрольною стрічкою все ще напівлегальне пристрій.  У магазинах воно вже стоїть, але з першої ж подачі Державної Податкової Адміністрації може бути вилучено як таке, що не відповідає законодавству.  І поки держава мовчить, ритейлер продовжує губитися у здогадах, як правильно реалізувати свій товар?  Ми відкинули всі домисли в сторону, і за відповіддю звернулися до нормативно-правовій базі.  І ось, що виявилося ...

Технічні вимоги для реєстраторів розрахункових операцій та процедура внесення їх до Державного реєстру існують для того, що б не пропустити на ринок моделі пристроїв, які мають приховані можливості підробки або знищення фіскальної інформації. 

На сьогоднішній день перевірка всієї касової техніки на відповідність українському законодавству виконується ДП «Укрелекон», а веденням реєстру займається ДПА.  У квітні 2007 року вона підписала наказ про створення спеціальної міжвідомчої Технічної комісії для забезпечення незалежної та фахової експертизи кожного апарату.  До комісії своїх представників делегували всі профільні державні інституції, причетні до контролю за готівковим і безготівковим грошовим обігом.  Згідно з наданими експертними висновками, саме комісія приймала рішення про включення (або невключення) тієї чи іншої моделі реєстратора до Реєстру.  Рішення вважалося прийнятим, якщо в засіданні комісії брали участь не менше чотирьох її членів, і більшість з присутніх проголосувала «за». 

Однак такі правила протрималися недовго.  В інтересах окремих суб'єктів представники ДПА почали чинити тиск на ДП «Укрелекон» і Технічну комісію з питань формування Державного реєстру.  Так, протягом останніх трьох років за сприяння Державної податкової адміністрації України в Державний реєстр було внесено близько 16 моделей і модифікацій РРО, які можуть не друкувати контрольну стрічку в єдиному циклі з друком касових чеків (наказ ДПА України від 03.03.2010 № 122).  Це є порушенням пункту 4.3.  Порядку реєстрації, опломбування та застосування реєстраторів розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженого Наказом Державної податкової адміністрації України від 01.12.2000 N 614, в якій, зокрема, зазначено:

"... контрольна стрічка повинна друкуватися в єдиному робочому циклі з касовими чеками чи  підкладним документами без повторного її використання ". 

Також зазначені реєстратори суперечать вимогам Закону України про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, оскільки Законом передбачена лише паперова контрольну стрічку, друк якої є обов'язковою.  Поняття електронної контрольної стрічки, процедури її отримання та зберігання, норми відповідальності за її формування, втрату або спотворення в Законі відсутні.  Слід припустити, що така структура, як Державна податкова адміністрація розуміти незаконність використання такого типу реєстраторів розуміє. 

ДПА розробила проект змін до Закону, в яких пропонується ввести можливість формування контрольної стрічки в електронному вигляді.  Також пропонується норма про необхідність розробки технічних вимог до РРО з електронною контрольною стрічкою.  При цьому, з Держреєстру РРО вищевказані реєстратори виведені були.  А це явно дає їх виробнику переваги далекі від поняття «чесної конкуренції». 

У той же час Державна податкова адміністрація невмотивовано робить перешкоди до включення до Державного реєстру моделей РРО інших виробників, аналогічних за функціями.  Держслужба посилається на неврегульованість законодавства в цій сфері.  Хоча знову ж таки: саме в обов'язки ДПА входить легалізація питань, пов'язаних із застосуванням РРО в Україні.  До речі, за останні шість років податкової не введено в дію жодного нормативного документа щодо застосування касової техніки.  

Зазначені питання неодноразово піднімалися на зборах Асоціації УкрЕККА і в листах-зверненнях виробників РРО в ДПА України.  Однак ніяких дієвих заходів вжито не було. 

Яким чином це може торкнутися рітейлерів і інших користувачів контрольно-касових реєстраторів? 

Продавці реєстраторів з електронною контрольною стрічкою запевняють рітейлерів, що використання такої техніки абсолютно законно, посилаючись на те, що такі касові апарати не суперечать Доктрину інформаційної безпеки України, затвердженої Указом Президента України 8 липня 2009 №514. 

Однак звернемося до закону «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 6 липня 1995 року № 265/95-ВР:

Розділ V

ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ ВИМОГ ЦЬОГО ЗАКОНУ Стаття 17. За порушення вимог цього Закону до суб'єктів підприємницької  діяльності, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги), за рішенням відповідних органів державної податкової служби України застосовуються фінансові санкції:

...

 4) двадцять неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - у випад  е невиконання щоденного роздрукування фіскального звітного чека або його незберігання в книзі обліку розрахункових операцій;

 5) десять неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - у разі невиконання друку контрольної стрічки або її незберігання протягом встановленого терміну.  

А разом з тим контроль над дотриманням суб'єктами підприємницької діяльності порядку здійснення розрахунків за товари (послуги), інших вимог цього Закону проводять органи державної податкової служби України шляхом проведення планових або позапланових перевірок згідно із законодавством України. 

Таким чином, при використанні моделей РРО з електронною контрольною стрічкою, які вже введені в Держреєстр, постраждають в першу чергу власники великих мереж, а зовсім не виробники РРО, так як податкова адміністрація під час перевірки має повне право застосувати до рітейлерів перераховані вище санкції. 

Крім того, такі РРО підлягають вторинній перереєстрації.  Від чого законність їх використання на даний момент ставиться під сумнів.  Це пов'язано з тим, що вимоги до реєстраторів з електронним цифровим підписом повинні відповідати вимогам до РРО, які створюють контрольну стрічку в електронній формі.  Ініціаторами вищевказаних пунктів є податкові органи.  Даний тип РРО ймовірно буде вноситися до Державного реєстру з 1 грудня 2011 року, але тільки після прийняття Вимог до реєстраторів розрахункових операцій з електронним цифровим стрічкою. 

З причини глибини проблеми найбільш правильною дією з боку контролюючих органів в такому випадку буде призупинення первинної реєстрації зазначених фіскальних реєстраторів до введення в дію нової редакції Закону та технічних вимог до РРО, які формують контрольну стрічку в вигляді електронного документа.  При цьому Державна Податкова Адміністрація України повинна зайняти по даному питанню принципову позицію, так як яка б не була мотивація порушення діючих технічних вимог, з боку держави вона неприйнятна.

Коментарі:

СкасуватиДодати коментар